wtorek, 19 maja 2015

Ekologiczny chleb.

Kilka dni temu obiecałam krótki opis dotyczący mojego wypieku chleba.
Zaraziła mnie pieczeniem zdrowego pieczywa moja dobra znajoma Lidka. Odkąd ją znam i pamiętam zawsze kiedy gościłam w jej domu pachniało świeżo pieczonym chlebem. Wiedząc że piecze te swoje wspaniałości na zakwasie własnoręcznie zrobionym poprosiłam o udostępnienie zakwasu. W tamtym czasie nie bardzo wiedziałam jak się go robi bez drożdży.
Dzisiaj już wiem że  zakwas to nic innego jak mąka i woda oraz czas no i duża doza cierpliwości. 
Bo co nagle to po diable :).
Wiem też że zakwas żytni jest trudniejszy do wykonania. Jednak do rzeczy, mój chlebek wyrósł z zakwasu żytniego ( hodowałam go 5 dni).Dokarmiałam mąką , dolewałam ciepłej wody ( ciepłej nie gorącej) aż w końcu zaczął pracować i rosnąć. Miałam moment że już go chciałam wyrzucić i zacząć od nowa. Jednak w końcu ruszył. Nie było łatwo bo otręby żytnie jak i mąka nie są łatwe w pracy. Pochłaniają dużo wody.

Do mojego chlebka użyłam :
zakwas żytni 
otręby zmielone na mąkę ok. 350 g
kaszę jaglaną ( wcześniej ugotowałam woreczek ok.100 g)
no i oczywiście woda, sól.
Zioła lub pestki co kto lubi.

Piekarnik nagrzewamy na 200 stopni.

Mieszamy wszystkie składniki ze sobą dolewając ciepłej wody, dodałam pół woreczka kaszy, sól, zioła ( jakie lubimy). Zapytacie dlaczego dodałam kaszę? otóż kasza w chlebie powoduje że chlebek jest bardziej wilgotny a i dietetyczny bo kasza nie tuczy :). Ciasto nie może być za gęste bo się nie podniesie, ja je robię o konsystencję mocno gęstego kremu. Musimy dobrze wymieszać całość aby nie miało żadnych grudek. 
Foremkę zazwyczaj natłuszczam i środek wysypuję kaszą manną, a dlaczego?
Ponieważ ciasto chlebowe po upieczeniu ma mięciutką skórkę na bokach i łatwo wyjmuje się z formy.
Następnie ciasto do foremki na godzinę czasu i do piekarnika. Po godzinie mamy swój ekologiczny chlebek.  
Część zakwasu zostawiam sobie aby później móc go dalej rozmnażać.
Zdjęcia poniżej.

Życzę smacznego.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz